Totul despre alimentaţia copilului



Am început diversificarea cu Amalia la cinci luni jumătate. Ştiu că vârsta recomandată este de şase luni, dar după dezvoltarea şi comportamentul ei, am considerat că e pregătită. M-am informat, am întrebat în stânga şi dreapta: medici, prietene, rude şi după ce mi-am conturat o imagine, în mare, am dat startul cu masa de prânz care prevedea legume, adăugând şi carne de pui din când în când. Eu consider că am procedat bine şi m-am străduit să îi pregătesc lucruri cât mai sănătoase. 
Săptămâna trecută am participat la o conferinţă intitulată " Nutriţia la copii", organizată de Medlife şi prezentată de doamna doctor Ioana Chiş, medic specialist pediatru, unde mi-am întărit convingerile, dar am aflat şi lucruri noi.

Informaţii, sfaturi în urma conferinţei:

  • o alimentaţie sănătoasă este o alimentaţie diversificată;
  • diversificarea începe la 6 luni la copilul alăptat şi la 4 luni la copilul hrănit cu lapte praf;
  • după vârsta de un an, masa pe care o consumă copilului trebuie să fie la fel cu masa adultului, adultul având grijă să pregătească un meniu cât mai sănătos şi variat;
  • conform ultimelor informaţii de la Congresul de Gastroenterologie, Hepatologie şi Nutriţie ce a avut loc în octombrie 2018, prima masă care se introduce la începerea diversificării este cea de la prânz şi constă în legume şi carne de pui adăugată treptat; urmată de cea de seară, ultima masă introdusă fiind cea de dimineaţă;
  • alergenii nu se mai introduc în alimentaţie după vârsta de un an, ci odată cu începerea diversificării la 4, respectiv 6 luni, după caz; 
  • este benefică introducerea alergenilor odată cu începerea diversificării, deoarece copilul este sub protecţia laptelui matern sau a laptelui praf;
  • alergenii se introduc treptat şi în cantitate foarte mică;
  • gustarea se introduce în meniul copilului abia după 10 luni;
  • deoarece laptele încă mai stă la baza alimentaţiei copilului, la începutul diversificării, este necesară administrarea unui supliment de fier timp de o lună, pentru a atinge un nivel optim de nutrienţi, doza fiind recomandată de medicul care urmăreşte dezvoltarea copilului (la copiii alăptaţi);
  • la copiii prematuri e nevoie de acest supliment de fier începând cu vârsta de 4 luni;
  •  indiferent dacă mama alăptează şi ia un supliment de fier, copilul tot va avea nevoie de o doză suplimentară, deoarece cantitatea ce provine de la mamă ajută, dar nu e suficientă;
  • copilul va mânca întotdeauna doar cât are nevoie, insistenţele nu sunt necesare;
  • un copil nu este anemic dacă nu mănâncă absolut tot din castron, singura modalitate de a determina anemia unui copil, o reprezintă analiza de sânge care indică un nivel redus de hemoglobină;
  • alimentaţia de bază trebuie să fie constituită din 40% glucide (pâine, cereale, paste), 35% fructe şi legume, 20% proteine (carne, lactate, ouă) şi 5% grăsimi;
  • alimentaţia se poate educa;
  • dulciurile pot fi oferite ocazional după vârsta de un an şi e preferabil să fie făcute în casă şi fără mult adaos de zahăr;
  • se poate spune că un copil refuză un aliment abia după ce i-a fost oferit de 15 ori;
  • cheia unei diversificări corecte este oferirea produselor care provin din medii cât mai apropiate de starea lor naturală.
Care sunt lucrurile care contribuie la formarea unei vieţi sănătoase pentru un copil? 

  • mâncarea variată;
  • apă suficientă;
  • somn suficient;
  • igienă adecvată;
  • activitate fizică, preferabil în aer liber;
  • vizite periodice la medic pentru confirmarea sănătăţii.
Acest subiect legat de nutriţia copilului este inepuizabil şi poate suferi modificări de la individ la individ, fiecare familie alegând ce alimente consumă, la ce ore sau cum le vor prepara. Părinţii trebuie să fie exemple pentru copii şi să le ofere o paletă cât mai variată de alimente, împărţite pe mese principale şi gustări, la ore regulate. Nicio extremă nu este recomandată, excluderea unor alimente nefiind benefică.

 Le mulţumesc atât celor de la Medlife  cât şi doamnei doctor Ioana Chiş pentru organizarea conferinţei, informaţii şi lămuriri, această întâlnire fiind de real ajutor pentru mame sau viitoare mame.


Dacă doriţi să citiţi experienţa noastră cu diversificarea, puteţi accesa următoarele linkuri: Pregătirea pentru diversificareDiversificarea şi provocările eiPrima lună de diversificareCe a mai mâncat bebeCât papă bebeBebe papă tot.

Pentru mai multe articole sau informaţii, puteţi intra pe pagina de facebook Amely's Mum sau pe Instagram Amely's Mum

Foto: Google


Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Mi-a trebuit un an să mă bucur cu adevărat de copilul meu!

Depresia postpartum. Hang in there, mum!