Copilul nu te mai ascultă după ce ai spus "NU"



Ca părinți îl folosim pe " NU " de prea multe ori. Stăm deasupra copiilor, îi certăm și spunem: " Nu e voie", dar nu încercăm să empatizăm cu ei și cu nevoile lor. Prea grăbiți, prea îngropați în problemele noastre, creștem copiii "ca la carte", dar ne îndepărtăm de ei prin simplu fapt că nu îi ascultăm, doar le dăm comenzi. Ei pentru că nu sunt înțeleși se transformă în adolescenți rebeli, pe care nu mai putem să îi controlăm.

Spală-ți farfuria, Treci la somn, Nu te mai răsfăța!

Vă par cunoscute? Sunt doar câteva din comezile pe care le dăm zilnic. Fără să ne dăm seama, ne transformăm în niște comandanți, care își formează soldăței să facă și să spună exact ce vrem noi. 

În loc de comenzi, întrebări! 

La seminarul Uraniei Cremene, "18 tehnici fundamentale de Parenting", am fost sfătuiți să folosim întrebări în loc de comenzi. Și tipul întrebărilor e important astfel încât conversația să nu devină un monolog, ci un dialog. 

Exemple de la seminar: 

Spală-ți farfuria!→ Ce am stabilit să facem fiecarea cu farfuria lui după ce mâncăm?

Spală-te pe dinți!→Ce facem înainte de somn?

Exemplele pot continua și  întrebările sunt diferite în funcție de vârsta copilului și de context.

50 de  " NU " într-o zi

M-am îngrozit de câte ori folosesc NU într-o singură zi cu Amalia. Și de cele mai multe ori nu are rezultatul dorit. 

"Amalia nu mai trage scaunul"→Amalia trage scaunul, se enervează și chiar aruncă scaunul.

"Amalia nu mai lovi pisica!"→Amalia lovește pisica și războiul dintre ele a început.

Pentru a nu îl mai folosi pe NU, am încercat să îi explic consecințele faptelor ei și m-am coborât la nivelul ei, fizic, ca să îi arăt că o ascult, o înțeleg, mesajul ei a ajuns la mine. Poate o să spuneți: "Ce înțelege un copil de 1 an și 8 luni din toată conversația?"  Vă asigur că înțelege foarte multe și doar așa, exersând zi de zi vom reuși să scăpăm de "Nu".
Bineînțeles că mai am momente când îi zic NU, când îmi pierd răbdarea, dar încerc pe cât posibil să mă controlez, să o înțeleg și să înțeleg că nu face acele lucruri ca să mă enerveze pe mine, ci pentru a își îndeplini ei o nevoie sau o dorință.

Așa că data viitoate înainte de a spune "NU", urmat de țipete, comenzi și pedepse, hai să inspirăm, expirăm, timp de 1 minut și să identificăm care este nevoia copilului. 

Foto: Pixabay
Surse de informare: 18 tehnici fundamentale de Parenting, Urania Cremene


Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Refuzul mâncării în timpul erupției dentare

Mucii și erupția dentară. Au vreo legătura? Mit sau adevăr?

Am născut acolo: Loredana Iordache, Suedia